Jern og kalk til baby med allergi

19. maj 2016

Alder:
8 mdr.

Jern og kalk til baby med allergi

Kære Helen.

Tak for dine gode og brugbare svar!

Jeg har et spørgsmål ang. min søns ernæring. Han er 8 måneder, snart 9, og er i fin trivsel. Han har dog reageret dels på komælk og dels på pollen (tror vi), og vi venter i øjeblikket på at få ham udredt for komælksallergi og høfeber. Både hans far og jeg er allergikere, og han er derfor dobbelt disponeret, desværre.

Vi har været opmærksomme på alleridisponering fra starten, og han er derfor blevet ammet fuldt til han var 4 måneder. Herefter begyndte vi på (mælkefri) mad og supplerede med nutramigen. Nu ammes han 3 gange i døgnet, får derudover 5 måltider, og han spiser altid godt, både af bryst og mad. MEN han stejler helt på smagen af nutramigen, både i kop og når det blandes i mad. ...

Annonce

... Vi har prøvet en anden højthydroliseret MME, som han heller ikke kunne lide. Efter samråd med børnelæge prøvede vi en almindelig MME og det var så her, han reagerede med dårlig mave. Så nu får han ikke MME i mos og grød. Han spiser mange forskellige frugter og grøntsager (både moset og i stykker), og han er glad for både brød, pasta, ris, kød og fisk. Grød har han aldrig været vild med, men jeg serverer det alligevel et par gange om ugen.

Jeg er usikker på, om han får nok kalk og nok jern gennem amning og mad, eller om han kan komme til at mangle noget, når han ikke får MME? Skal jeg evt. malke ud og bruge MM i madlavning? Kan man give jerndråber for en sikkerheds skyld, eller dækkes jernbehovet af kød og fisk?

Tak og venlig hilsen
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.