Brev:
Jern og kalk til baby med allergi
19. maj 2016
Alder:
8 mdr.
Jern og kalk til baby med allergi
Kære Helen.
Tak for dine gode og brugbare svar!
Jeg har et spørgsmål ang. min søns ernæring. Han er 8 måneder, snart 9, og er i fin trivsel. Han har dog reageret dels på komælk og dels på pollen (tror vi), og vi venter i øjeblikket på at få ham udredt for komælksallergi og høfeber. Både hans far og jeg er allergikere, og han er derfor dobbelt disponeret, desværre.
Vi har været opmærksomme på alleridisponering fra starten, og han er derfor blevet ammet fuldt til han var 4 måneder. Herefter begyndte vi på (mælkefri) mad og supplerede med nutramigen. Nu ammes han 3 gange i døgnet, får derudover 5 måltider, og han spiser altid godt, både af bryst og mad. MEN han stejler helt på smagen af nutramigen, både i kop og når det blandes i mad. Vi har prøvet en anden højthydroliseret MME, som han heller ikke kunne lide. Efter samråd med børnelæge prøvede vi en almindelig MME og det var så her, han reagerede med dårlig mave. Så nu får han ikke MME i mos og grød. Han spiser mange forskellige frugter og grøntsager (både moset og i stykker), og han er glad for både brød, pasta, ris, kød og fisk. Grød har han aldrig været vild med, men jeg serverer det alligevel et par gange om ugen.
Jeg er usikker på, om han får nok kalk og nok jern gennem amning og mad, eller om han kan komme til at mangle noget, når han ikke får MME? Skal jeg evt. malke ud og bruge MM i madlavning? Kan man give jerndråber for en sikkerheds skyld, eller dækkes jernbehovet af kød og fisk?
Tak og venlig hilsen
Marie